Niedopilnowanie tych spraw skutkuje brakiem świadczeń. Każdy musi to wiedzieć
Zakład Ubezpieczeń Społecznych co miesiąc wypłaca milionom Polaków liczne świadczenia. Okazuje się, że niedopilnowanie niektórych dokumentów może sprawić, że pieniądze przestaną się pojawiać na kontach. Konsekwencje mogą być poważne. O czym trzeba poinformować ZUS, aby dalej otrzymywać świadczenia?
ZUS musi wiedzieć o tych zmianach
Mnóstwo Polaków co miesiąc otrzymuje pieniądze wypłacane przez ZUS. Może się to jednak skończyć, jeśli w porę nie zajmiemy się aktualizacją danych. Mowa o zmianie numeru konta w banku czy zmianie adresu zamieszkania.
To kluczowe informacje, które niezaktualizowane mogą skutkować brakiem otrzymywania świadczenia. Ponadto istnieje ryzyko, że przez niezgłoszony nowy adres zamieszkania dokumenty z wrażliwymi danymi trafią do nieodpowiednich osób.
Odchudzony mąż Roxie zrobił furorę w „TzG”! Jest już tak szczuplutki jak Węgiel Widzowie "Rolnik szuka żony" wydali werdykt. Lawina komentarzy w sieciKonsekwencje mogą być opłakane
To jednak nie koniec przykrych konsekwencji, które mogą być skutkiem braku aktualizacji danych. W przypadku zmiany numeru konta i zamknięcia poprzedniego pieniądze wrócą do ZUS-u. Wówczas konieczne będzie ponowne złożenie wniosku, w którym trzeba podać aktualny numer konta w banku.
Warto również zauważyć, że zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, doręczenie korespondencji pod podany przez zainteresowanego adres jest uważane za skuteczne. Jeżeli dane te nie zostały zaktualizowane i dokumenty trafiły do niepowołanej osoby, ponosisz konsekwencje swojego błędu.
Jak zaktualizować dane?
Wszystkie dane należy zaktualizować najpóźniej 12 dni przed wypłatą świadczenia, aby mieć pewność, że pieniądze na pewno dotrą na czas.
Zmianę danych można zgłosić na dwa sposoby:
- przez PUE ZUS, w przypadku, gdy masz profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS,
- w placówce ZUS.