Za zimno w pracy? Taka temperatura to ustawowe minimum
Brak śniegu i ujemnych temperatur nie zwalnia pracodawców z obowiązku dbania o odpowiednią temperaturę w miejscu pracy - przypomina Państwowa Inspekcja Pracy. PIP wyjaśnia, jaka temperatura to minimum, i jakie obowiązki ma pracodawca wobec pracowników, którzy pracują w niskich temperaturach.
PIP wydał komunikat. Ciepło w pracy to obowiązek pracodawcy
Jak wyjaśnia PIP, temat temperatury w miejscach pracy reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zgodnie z tymi przepisami, w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania.
To obowiązek, który leży po stronie pracodawcy. Pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.
Przepisy jasno precyzują, jakie temperatury powinny panować w pracy.
Minimalna temperatura w biurach. To wynika z przepisów
Jak podaje PIP, w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, a także w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie może być niższa niż 18 °C. W pozostałych przypadkach temperatura nie może być niższa niż 14 °C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.
W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona właściwa wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych. Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej nie może powodować przeciągów lub wyziębienia.
Praca na otwartej przestrzeni. Takie obowiązki ma pracodawca
A co w przypadku pracy na otwartej przestrzeni? Wtedy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom w pobliżu miejsc pracy pomieszczenia umożliwiające im schronienie się przed opadami atmosferycznymi, ogrzanie się oraz zmianę odzieży.
Pomieszczenia te powinny być zaopatrzone w urządzenia do podgrzewania posiłków. W pomieszczeniach do ogrzewania się pracowników powinna być zapewniona temperatura co najmniej 16 °C.
Co więcej, w przypadku takich prac pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikowi ubrania ochronne. Jeżeli zaś praca odbywa się w temperaturach poniżej 10°C,bądź na otwartej przestrzeni w okresie zimowym, obowiązkiem pracodawcy jest również zapewnienie posiłków.