Drobna formalność, a ułatwia życie seniorom. Złóż wniosek ZUS PEL
Nie wszystkie sprawy w ZUS musimy załatwiać osobiście. Czasami pomoc bliskiej osoby jest przydatna lub wręcz niezbędna. Zanim jednak poprosimy kogoś o pomoc w kontaktach z ZUS-em, musimy dopełnić jednej formalności. Chodzi o wniosek ZUS PEL.
Pełnomocnictwo w ZUS. Najpierw trzeba wypełnić wniosek
Pełnomocnictwo w ZUS może być przydatne np. podczas choroby lub w sytuacjach, gdy chcemy, by pomogła nam bliska osoba lepiej zorientowana w formalnościach i urzędowych sprawach.
Nasz pomocnik, czy raczej pełnomocnik, może dzięki temu uzyskać w naszym imieniu informacje na temat naszego konta w ZUS i po prostu nas wyręczyć w razie potrzeby. Zakres pełnomocnictwa może przybrać różną formę.
Niezależnie od potrzeb, by wyznaczyć pełnomocnika należy najpierw złożyć do ZUS stosowny wniosek. Chodzi o formularz ZUS PEL.
Niewykorzystane urlopy w pracy. Komu należy się ekwiwalent pieniężny? Sposób na puszyste naleśniki. Tak w PRL-u robiły je nasze babcieJak wyznaczyć pełnomocnika w ZUS? Te dane będą niezbędne
Swojego pełnomocnika w ZUS można wyznaczyć wypełniając formularz ZUS PEL. Druk takiego wniosku dostępny jest w placówkach ZUS-u, na stronach internetowych zakładu oraz w usłudze PUE ZUS. Potrzebne będą poniższe dane:
- dane osoby osoby udzielającej pełnomocnictwa: PESEL, data urodzenia, adres zamieszkania, numer telefonu,
- dane pełnomocnika: PESEL, data urodzenia, adres zamieszkania, numer telefonu,
- zakres pełnomocnictwa, czyli uprawnienia, jakie będzie miała w ZUS wyznaczona przez nas osoba.
Wypełniony formularz można przesłać pocztą, złożyć go osobiście w placówce ZUS-u, lub wysłać go elektronicznie. Może być on także dostarczony przez inną osobę, ale musi widnieć na nim nasz podpis.
Jakie sprawy w ZUS załatwi nasz pełnomocnik?
Jak informuje ZUS, poprzez formularz ZUS PEL można udzielić pełnomocnictwa we właściwie dowolnym zakresie. Pełnomocnictwo może przybrać formę:
- jednorazową - do wykonania konkretnej czynności np. do odebrania korespondencji,
- pełną - do załatwiania wszystkich spraw w ZUS.
Możemy nawet udzielić pełnomocnictwa do załatwiania spraw przez internet za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, nawet jeśli sami nie mamy własnego profilu. Wystarczy, by upoważniona osoba go posiadała.