Pacjenci blokują innym chorym wizyty u specjalistów. Ważny komunikat
W Polsce na wizytę u lekarza specjalisty na NFZ trzeba czekać średnio blisko 4 miesiące. Niektóre zabiegi wymagają nawet kilku lat oczekiwania. Problem widać także w mniejszej skali, np. gdy trzeba odczekać swoje umawiając się na wizytę w przychodni na zwykłą wizytę. Problem jest bardzo złożony, ale jego częścią są pacjenci, którzy nie przychodzą na umówione wcześniej wizyty.
Polacy nie przychodzą na zaplanowane wizyty
Z oficjalnych danych wynika, że w 2023 roku w samej Warszawie w pacjenci nie zjawili się na ponad 235 tys. wizyt. Z tego powodu wydłużają się kolejki do lekarzy, w tym również do lekarzy specjalistów. To wielki problem dla innych pacjentów, którzy mogliby w tym czasie skorzystać z wolnego terminu. Są to sprawy najwyższej wagi: chodzi przecież o czyjeś zdrowie.
Niestawianie się pacjentów na umówione wizyty lekarskie to zjawisko znane w całej Polsce.
Z doniesień medialnych wynika, że w 2023 roku pacjentom przepadło z tego powodu prawie 1,3 mln wizyt na NFZ. Choć pacjenci otrzymują z reguły przypomnienia o wizycie na SMS, to i tak często nie odwołują wizyt. Najwięcej przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, kardiologii i fizjoterapii ambulatoryjnej.
Odwołanie wizyty: wystarczy kontakt z placówką
Najbardziej uciążliwy dla innych chorych jest fakt, że pacjenci nie przychodzą nie tylko na umówione wizyty pierwszego kontaktu. Nie stawiają się bowiem również na konsultacje specjalistyczne, na które wymagane jest wcześniejsze skierowanie, czy rehabilitacje. Wszyscy wiemy, jak długo trzeba czekać na taką wizytę z NFZ.
Do skali problemu odniosły się władze Warszawy. Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta odpowiedzialna m.in. za miejską politykę zdrowotną, zaapelowała do pacjentów o rozwagę i troskę o innych. Wystarczy wcześniej skontaktować się z placówką medyczną i odwołać wizytę. Im szybciej to zrobimy, tym większa szansa, że z wolnego terminu skorzysta inna potrzebująca osoba.
Odwołanie wizyty ułatwia życie innym pacjentom
Zalet odwoływania wizyt, na które nie możemy się stawić, jest więcej. Placówka będzie mogła płynniej i efektywniej działać, a ogólny czas oczekiwania na wizyty przez wszystkich pacjentów skróci się.
W przypadku, gdy chcemy odwołać wizytę, ale nie możemy dodzwonić się na główny numer rejestracji, warto sięgnąć po inny sposób kontaktu.
Można zadzwonić pod inny numer telefonu w przychodni, napisać na adres e-mail lub skorzystać z aplikacji internetowej, jeżeli placówka ją udostępnia.