Pacjenci blokują innym chorym wizyty u specjalistów. Ważny komunikat
W Polsce na wizytę u lekarza specjalisty na NFZ trzeba czekać średnio blisko 4 miesiące. Niektóre zabiegi wymagają nawet kilku lat oczekiwania. Problem widać także w mniejszej skali, np. gdy trzeba odczekać swoje umawiając się na wizytę w przychodni na zwykłą wizytę. Problem jest bardzo złożony, ale jego częścią są pacjenci, którzy nie przychodzą na umówione wcześniej wizyty.
Polacy nie przychodzą na zaplanowane wizyty
Z oficjalnych danych wynika, że w 2023 roku w samej Warszawie w pacjenci nie zjawili się na ponad 235 tys. wizyt . Z tego powodu wydłużają się kolejki do lekarzy, w tym również do lekarzy specjalistów. To wielki problem dla innych pacjentów, którzy mogliby w tym czasie skorzystać z wolnego terminu. Są to sprawy najwyższej wagi: chodzi przecież o czyjeś zdrowie .
Niestawianie się pacjentów na umówione wizyty lekarskie to zjawisko znane w całej Polsce.
Z doniesień medialnych wynika, że w 2023 roku pacjentom przepadło z tego powodu prawie 1,3 mln wizyt na NFZ. Choć pacjenci otrzymują z reguły przypomnienia o wizycie na SMS, to i tak często nie odwołują wizyt. Najwięcej przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, kardiologii i fizjoterapii ambulatoryjnej.
Odwołanie wizyty: wystarczy kontakt z placówką
Najbardziej uciążliwy dla innych chorych jest fakt, że pacjenci nie przychodzą nie tylko na umówione wizyty pierwszego kontaktu. Nie stawiają się bowiem również na konsultacje specjalistyczne , na które wymagane jest wcześniejsze skierowanie, czy rehabilitacje. Wszyscy wiemy, jak długo trzeba czekać na taką wizytę z NFZ .
Do skali problemu odniosły się władze Warszawy. Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta odpowiedzialna m.in. za miejską politykę zdrowotną, zaapelowała do pacjentów o rozwagę i troskę o innych. Wystarczy wcześniej skontaktować się z placówką medyczną i odwołać wizytę. Im szybciej to zrobimy, tym większa szansa, że z wolnego terminu skorzysta inna potrzebująca osoba.
Odwołanie wizyty ułatwia życie innym pacjentom
Zalet odwoływania wizyt, na które nie możemy się stawić, jest więcej. Placówka będzie mogła płynniej i efektywniej działać, a ogólny czas oczekiwania na wizyty przez wszystkich pacjentów skróci się .
W przypadku, gdy chcemy odwołać wizytę, ale nie możemy dodzwonić się na główny numer rejestracji, warto sięgnąć po inny sposób kontaktu.
Można zadzwonić pod inny numer telefonu w przychodni, napisać na adres e-mail lub skorzystać z aplikacji internetowej, jeżeli placówka ją udostępnia .