Silver.Lelum.pl > Aktywność Silversa > W PRL był marzeniem każdego Polaka. Dzisiaj to auto kosztuje krocie
Magdalena Pawłowska
Magdalena Pawłowska 28.07.2024 06:00

W PRL był marzeniem każdego Polaka. Dzisiaj to auto kosztuje krocie

Fiat 126p
fot. Lechita/www.commons.wikimedia.org

Tego samochodu nie sposób pomylić z żadnym innym Fiat 126p to klasyka motoryzacji, prawdziwa perełka, dla której PRL był czasami największej świetności. Teraz słynne "maluchy" widziane są na drogach dość rzadko, a ich ceny potrafią przewyższać wartość nowego mercedesa!
 

Fenomen Fiata 126p

Fiat 126 p, czyli tzw. Maluch, to mały samochód osobowy produkowany w Polsce od 1973 do 2000 roku. Jego produkcją (na licencji wykupionej od Włochów w 1971 roku) zajmowała się polska Fabryka Samochodów Małolitrażowych, która pierwszy egzemplarz stworzyła w fabryce w Bielsku-Białej z włoskich elementów pojazdu. 

Maluch był w czasach PRL marzeniem każdego Polaka! Mały samochód był wbrew pozorom pojemny i bez problemu mógł zabrać czteroosobową rodzinę na wakacje. Jak wynika z rankingu stworzonego w 1976 roku przez niemieckie pismo "Auto Motor und Sport", fiat 126p był wówczas najtańszym w zakupie i eksploatacji samochodem w Europie w klasie aut małych.

Warto podkreślić, że Fiat rozpoczął produkcję modelu 126 już w 1972 roku, a polska wersja pojazdu, na wykupionej od Włochów licencji, posiadała identyczne właściwości techniczne jak jej włoski odpowiednik. 
 

Nietypowy gadżet z PRL. Tylko nieliczni pamiętają, a był w wielu domach Jeździsz tak samochodem? To duży błąd. W razie wypadku nie masz szans

Ile kosztował Fiat 126 p w czasach PRL-u?

W czasach PRL-u Fiat 126 p był jednym z najtańszych pojazdów, ale i tak trzeba było za niego sporo zapłacić i nierzadko trzeba było latami czekać na dostarczenie samochodu. Każdy, kto chciał kupić malucha, musiał założyć w PKO (Powszechna Kasa Oszczędności) specjalną książeczkę oszczędnościową F. To właśnie na nią musiał następnie wpłacić kwotę początkową, którą należało systematycznie powiększać o kolejne wpłaty. Samochód można było co prawda kupić również w Pewexie, gdzie dostępny był praktycznie od ręki, ale tam trzeba było płacić dolarami, które posiadali najzamożniejsi Polacy.

Jeśli chodzi o cenę, to pierwszy maluch kosztował 69 tysięcy złotych, co uplasowało go na pierwszym miejscu pod względem najtańszych aut dostęnych w Polsce. To oznaczało, że przeciętny Polak musiał wydać na niego około 20 pensji. Cena ta dotyczyła klientów korzystających z systemu przedpłatowego. Natomiast na wolnym rynku malucha można było kupić za... 120 tysięcy złotych. 
 

Ceny Fiata 126 p. ile trzeba dać za słynnego malucha?

Po okresie PRL, gdy na polskim rynku zaczęły się pojawiać nowe, zagraniczne samochody, boom na Malucha nieco osłabł, a ceny pojazdów zaczęły spadać. Maluch nie był symbolem luksusu, a zaczął się stawać reliktem dawnych czasów. Teraz jednak sytuacja nieco się odwróciła, a Maluchy ponownie zyskały na wartości stając się cennym nabytkiem dla kolekcjonerów.

Obecnie ceny Fiata 126p wahają się od 1000 zł (auto poważnie zniszczone) do nawet... 350 000 zł! W im lepszym stanie znajduje się samochód, tym więcej trzeba za nie zapłacić. Najdroższe są oczywiście te modele, które pochodzą z limitowanych edycji i za nie trzeba zapłacić nawet kilkaset tysięcy złotych. Znaczenie ma także rok produkcji i wyposażenie, bo auta produkowane na początku swojej "kariery" różniły się nieco od tych, produkowanych u jej schyłku. 

Na popularnych portalach ogłoszeniowych, sprawne Maluchy, zdolne do jazdy i spełniające wszystkie wymogi ruchu drogowego, można znaleźć w cenie średnio od 20 000 do 40 000 zł. 

fiat 126p.jpg
fot.  Hiuppo/www.commons.wikimedia.org