Silver.Lelum.pl > Zdrowie i żywienie > Makijaż niebezpieczny dla zdrowia? Naukowcy odkryli bakterie w tuszu
Magdalena Pawłowska
Magdalena Pawłowska 04.07.2024 10:48

Makijaż niebezpieczny dla zdrowia? Naukowcy odkryli bakterie w tuszu

Makijaż permanentny
fot. Canva/pixelshot

Eksperci z Food and Drug Administration przebadali pojemniki z tuszem do makijażu permanentnego i w wielu próbkach wykryli beztlenowe i tlenowe bakterie. To one mogą być przyczyną wielu infekcji skórnych. Podobne bakterie znaleziono także w tuszach do tatuaży.

Makijaż permanentny coraz bardziej popularny

W ostatnich latach makijaż permanentny mocno zyskał na popularności. Decydują się na niego przede wszystkim kobiety, które chcą zachwycać nienagannym wyglądem niezależnie od okoliczności. Makijaż permanentny jest trwały i dzięki niemu codzienne malowanie się nie jest już konieczne. Najczęściej tego typu zabiegi obejmują brwi, oczy i usta, czyli te partie ciała, które panie podkreślają kredkami, cieniami i szminkami.

Makijaż permanentny to zabieg kosmetyczny polegający na wprowadzeniu pod skórę pigmentów, czyli barwników. Działa to na podobnej zasadzie co wykonywanie tatuażu. Barwniki wprowadza się do drugiej lub trzeciej warstwy naskórka, dzięki czemu makijaż utrzymuje się od roku do nawet 5 lat (średnio około 2 lat).

Te klapki na plażę to prawdziwy hit lat 90. W Biedronce ustawiają się kolejki 0 chemii i tylko 15 złotych. Twoja skóra pokocha ten dezodorant

Bakterie w tuszu do makijażu permanentnego. Nawet w zamkniętym pojemniku!

Naukowcy wzięli pod lupę tusze, które używane są do popularnych zabiegów makijażu permanentnego. Wyniki nie napawają optymizmem, bo w wielu próbkach ujawniono bakterie beztlenowe, które dobrze sobie radzą w środowisku i niskiej zawartości tlenu (takie panuje np. w skórze). Co więcej, trafiono także na bakterie tlenowe.

Oba typy bakterii – zarówno potrzebujące tlenu (tlenowe), jak i niepotrzebujące go (beztlenowe) mogą zanieczyszczać tusze. Nie znaleźliśmy przy tym związków między obecnością bakterii i oznaczeniami producenta zapewniającymi sterylność — przyznał dr Seong-Jae (Peter) Kim, jeden z autorów pracy opublikowanej na łamach magazynu "Applied and Environmental Microbiology".

Bakterie znajdowały się nawet w nowych, nieotwieranych jeszcze pojemnikach, a to oznacza, że uchronienie się przed nimi jest praktycznie niemożliwe. Niestety, obecność bakterii może mieć poważny wpływ na nasze zdrowie.

Bakterie w tuszach mogą wpływać na rozwój chorób

Bakterie beztlenowe i tlenowe wykryto w 35% przebadanych pojemnikach z tuszem do makijażu permanentnego i tatuaży. To fatalne informacje, ponieważ bakterie te mogą być przyczyną rozwoju wielu chorób, głównie skórnych, ale nie tylko.

Zanieczyszczone tusze mogą być przyczyną infekcji, powodowanych przez różnego rodzaju bakterie. Wyniki te wskazują na potrzebę monitorowania tego typu produktów zarówno pod kątem obecności bakterii tlenowych, jak i beztlenowych, wliczając w to organizmy patogenne. Trzeba podkreślić, że infekcje bakteryjne to tylko jeden z rodzajów możliwych komplikacji. Odpowiedzi immunologiczne takie jak stany zapalne czy uczulenia i reakcje na toksyczne substancje stanowią znaczną część problemów" – podkreślił dr Kim.

Naukowcy planują dalsze badania z użyciem specjalistycznych sprzętów, które pozwolą na jeszcze dokładniejsze i szybsze wykrywanie bakterii. Chcą również opracować sposoby, które zmniejszą ryzyko ich gromadzenia się w pojemnikach z tuszem.

Makijaż permanentny