Gazetka Biedronki sprzed 25 lat. Ceny takie, że oko bieleje
Narzekamy na ceny w sklepach i liczymy dziś każdą złotówkę. Niektórzy z tęsknotą wspominają "dawne czasy", bo podobno było taniej. Znalezisko sprzed 25 lat pomoże zweryfikować ten pogląd. W internecie pojawiła się gazetka z Biedronki z 1999 roku. Sprawdzamy, jakie były ceny ćwierć wieku temu.
Ile trzeba było płacić w Biedronce w 1999 roku?
Przegląd gazetki z Biedronki sprzed 25 lat może wywołać silną nostalgię. Sprawdziliśmy, ile w 1999 r. trzeba było zapłacić na zakupach za kilka popularnych produktów z półek dyskontu. Ile to wszystko kosztowało?
- Kawa - 4,29 zł
- Pieluchy jednorazowe - 23,99 zł
- Margaryna - 3,59 zł
- Batonik czekoladowy - 0,99 zł
- Lody 500 g - 3,49 zł
- Kisiel - 0,45 zł
- Wino białe - 6,39 zł
- Sok pomarańczowy 1 l - 2,19 zł
Jak wygląda to dziś, w 2024 roku? Ceny produktów z podobnych segmentów mogą na pierwszy rzut oka przyprawić o ból głowy. Za kawę trzeba np. zapłacić już 18,99 zł , a za nieco mniejsze opakowanie margaryny - prawie 6 zł. Ten sam batonik kosztuje dziś aż 3,49 zł .
Ceny większości produktów były więc o wiele niższe niż obecnie. Czy oznacza to, że można było kupić więcej? Niekoniecznie.
Wzrosły nie tylko ceny. Pensje mocno w górę
Porównując ceny z 1999 roku do obecnych trzeba wziąć pod uwagę inną zasadniczą zmianę. To zarobki Polaków i siła nabywcza złotówki . Okazuje się, że wtedy wcale nie było aż tak tanio, jak wydaje się w pierwszym odruchu.
Czy mogliśmy pozwolić sobie na zapełnienie sklepowego koszyka większą ilością produktów?
W chwili, gdy publikowano gazetkę Biedronki, przeciętne wynagrodzenie wynosiło w Polsce 1706,64 zł brutto . Dziś, po w 2024 r., to już 8147,38 zł. Wzrosło też wynagrodzenie minimalne - z 670 zł do 4242 zł. Pensje wzrosły więc mocniej niż ceny.
Od kiedy Biedronka działa w Polsce?
Biedronka towarzyszy Polakom tak długo, że porównanie cen z gazetek pozwala śledzić zmiany w naszych zwyczajach zakupowych i w portfelach. Dyskonty Biedronka działają w Polsce już od niemal 30 lat. Pierwszy sklep tej marki otworzył się 4 kwietnia 1995 roku w Poznaniu .
Obecnie w Polsce działa już ok. 3,5 tysiąca sklepów tej sieci. Dla porównania, konkurencyjny Lidl ma 900 sklepów.
Obie marki od lat walczą o klientów i próbują konkurować ze sobą cenami. Pojedynek jest wyrównany, bo jak wynika z raportu przygotowanego przez Listonic, aplikację do tworzenia list zakupów, obie marki są równie chętnie wybierane przez Polaków .