Policja sprawdziła kierowców 65+. Wiadomo, czy są zagrożeniem na drogach
Trwa gorąca debata o zmianach związanych z prawem jazdy. Chodzi o propozycję, by kierowcy w wieku 65+ przechodzili regularne i obowiązkowe badania lekarskie. Ma to poprawić bezpieczeństwo na drogach. Czy to skuteczny sposób i czy rzeczywiście osoby starsze powodują w Polsce więcej wypadków? Sprawdzamy.
Badania dla kierowców 65+: o co chodzi?
Propozycja zmian ważna jest zwłaszcza dla kierowców po 65. roku życia. Ci, którzy nie zamierzają rezygnować z auta, będą musieli przejść obowiązkowe badania. Chodzi o sprawdzenie, czy refleks, koordynacja ruchowa oraz zdolność do koncentracji pozwalają na bezpieczną jazdę. Brak badań lub złe wyniki będą mogły oznaczać utratę prawa jazdy.
Zwolennicy pomysłu argumentują, że dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo i spadnie liczba wypadków na drogach. W Unii Europejskiej takie rozwiązania działają już m.in. w Hiszpanii, Danii i Szwajcarii. W Polsce jak na razie nie ma takiego obowiązku. Warto jednak wiedzieć, czy rzeczywiście to najstarsi kierowcy są sprawcami największej liczby wypadków.
Nigdy nie prowadź po nich samochodu. Mało który 50-latek o tym wie Po 60-tce nie trzeba rezygnować z roweru. Pamiętaj o jednymDo ilu wypadków drogowych dochodzi w Polsce?
Policja opublikowała najnowsze dane. W 2023 roku z winy kierowców doszło w Polsce do ponad 19 tysięcy wypadków. Zginęło w nich 1,6 tys. osób, a ponad 22 tys. zostało rannych. Główne przyczyny to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nadmierna prędkość oraz wymuszenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych.
Sprawcami najczęściej byli mężczyźni. W ubiegłym roku spowodowali ponad 70 proc. wypadków samochodowych. Policja podała też interesujące dane o wieku sprawców. Dla wielu osób mogą być zaskakujące, bo obalają stereotypowe przekonanie o umiejętnościach kierowców w dojrzałym wieku. Czego się dowiadujemy?
Policja zwraca uwagę, że to najmłodsi kierowcy powodują najwięcej wypadków samochodowych w Polsce. Osoby w wieku 18-24 to grupa z najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. posiadaczy prawa jazdy. Zaraz po nich najwięcej wypadków powodują osoby w wieku 25-39 oraz 40-59. Kierowcy po 60-tce, choć jest ich w Polsce bardzo wielu, powodują najmniej wypadków.
Im więcej lat za kółkiem, tym mniej wypadków
Wiadomo zatem, że statystycznie rzecz biorąc starsi kierowcy prowadzą samochody znacznie bezpieczniej niż ich młodsi koledzy i koleżanki. Stoi za tym większe doświadczenie “za kółkiem” i mniejsza skłonność do brawury, ale też np. stałe korzystanie ze znanych tras. Mitem jest więc pogląd, że osoby 65+ powodują więcej wypadków.
Nie zwalnia to oczywiście z troski o zdrowie. Niezależnie od tego, czy obowiązkowe badania wejdą w życie, warto w każdym wieku samemu zadbać o swoją formę jako kierowcy. Trzeba obserwować wszelkie niepokojące sygnały (np. pogorszenie wzroku) i koniecznie sprawdzać, czy przyjmowane przez nas leki nie mają skutków ubocznych utrudniających bezpieczną jazdę.