Ważne zmiany w legitymacji emeryta! Musisz to wiedzieć
Osoby powyżej 60. roku życia, korzystające z legitymacji emeryta-rencisty muszą się przygotować na zmiany. Dotyczy to dokumentu wydawanego w formie elektronicznej, przez aplikację mObywatel. Niedługo legitymacja może wyglądać zupełnie inaczej. Czym właściwie jest ten dokument i kto może z niego skorzystać?
Liczne ulgi i udogodnienia dzięki legitymacji emeryta
W styczniu 2023 roku weszła w życie elektroniczna forma legitymacji dla osób na emeryturze, tzw. mLegitymacja. Dostępna jest ona na platformie mObywatel i można z niej korzystać na każdym urządzeniu mobilnym. Działa ona na takich samych zasadach co tradycyjna legitymacja, wydana w formie elektronicznej — za jej pomocą można potwierdzić prawo do świadczeń emerytalnych (m.in. możliwości tańszych przejazdów komunikacją miejską). Dzięki niej można też liczyć na szereg ulg i zniżek:
- zniżki w ośrodkach uzdrowiskowych i sanatoriach
- zniżki w placówkach kultury (teatr, basen, kino, muzeum, itp.)
- zwolnienie z części opłat za rehabilitację
- zwolnienie z abonamentu RTV
- odliczenie od podatku kosztów leków
Legitymacja w formie elektronicznej nadawana jest każdemu emerytowi i renciście, uprawnionemu do wyżej wymienionych ulg. Osoby, które chciałyby mieć taką legitymację w formie papierowej, powinny złożyć w tej sprawie wniosek do ZUS-u (formularz ERL).
Ważne zmiany w mLegitymacji w 2024 roku
Emeryci korzystający z mLegitymacji muszą się nastawić na zmiany, które dotyczyć będą głównie szaty graficznej elektronicznej legitymacji. Zgodnie z projektem przygotowanym przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wzór legitymacji ulegnie zmianie, co ma nie tylko poprawić względy estetyczne, ale przede wszystkim ułatwić weryfikację dokumentu. To nie koniec. Ze wzoru usunięta bowiem zostanie informacja o nieważności dokumentu.
Powyższa zmiana nie wpłynie negatywnie na poziom weryfikacji ważności dokumentu przez podmioty trzecie. Informacja na temat ważności dokumentu stanowi integralny element aplikacji i będzie widoczna podczas weryfikacji wizualnej dokumentu - czytamy w uzasadnieniu rozporządzenia.
Zmiany są konieczne, by w jak największym stopniu dostosować standardy cyfrowych dokumentów do technicznych wymagań aplikacji mObywatel 2.0.
Czytaj też: Dostał 43,4 tys. zł emerytury. W wyliczenia nie dowierza nawet ZUS
Jak dodać aplikację legitymację emeryta do aplikacji mObywatel?
Elektroniczna legitymacja dostępna jest dla wszystkich emerytów i rencistów. Korzystanie z niej nie wymaga składania żadnych wniosków czy to przez Internet, czy też osobiście w siedzibie ZUS. Każdy samodzielnie może dodać swoją mLegitymację w aplikacji mObywatel, a cała procedura jest banalnie prosta.
Krok 1. Uruchom aplikację mObywatel na swoim urządzeniu mobilnym (np. na smartfonie).
Krok 2. Kliknij opcję "dodaj dokument", a następnie wybierz z listy "legitymacja emeryta-rencisty".
Krok 3. Sprawdź, czy na pulpicie aplikacji widoczna jest ikona mLegitymacji i korzystaj z niej w dowolnym miejscu i czasie.
Więcej szczegółów na temat mLegitymacji można znaleźć na stronie rządowej lub stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Korzystanie z mLegitymacji nie jest obowiązkowe, a seniorzy, którzy wolą używać tej w formie tradycyjnej, mają taką możliwość.