Silver.Lelum.pl > Zdrowie i żywienie > Nawet nie wiesz, kiedy przytyjesz. Te soki to prawdziwa bomba kaloryczna
Magdalena Pawłowska
Magdalena Pawłowska 09.06.2024 10:21

Nawet nie wiesz, kiedy przytyjesz. Te soki to prawdziwa bomba kaloryczna

Seniorka pije sok
fot. Canva/Jacob Lund

Soki to cichy wróg w walce z nadprogramowymi kaloriami. Są wyjątkowo zdradliwe, bo większość osób nie zauważa ich kaloryczności, a tym samym nie ogranicza ich w swojej diecie. To duży błąd, bo niektóre z nich mogą mocno wpłynąć na naszą figurę. Sprawdź, które soki są najbardziej tuczące i z których lepiej zrezygnować w codziennym menu. 
 

Czy od soków można przytyć?

Wydawałoby się, że soki owocowe to coś, co koniecznie powinno się znaleźć w naszej diecie. Dostarczają organizmowi dużych ilości witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na wiele jego funkcji. I choć jest to prawda, to z sokami nie wolno przesadzać. Dietetycy podkreślają bowiem, że są one czymś w rodzaju "przekąski w płynie" i oprócz witamin dostarczają również bardzo duże ilości cukru. To niebezpieczne i zdradliwe, ponieważ pijąc napój często nie myślimy o zawartych w nim kaloriach.

To oczywiście nie oznacza, że z soków powinniśmy całkowicie rezygnować. Specjaliści podkreślają, że w przypadku stosowania zrównoważonej i zbilansowanej diety, a do tego utrzymywaniu regularnej aktywności fizycznej, soki nie powinny zaszkodzić (pod warunkiem, że spożywane są w rozsądnych ilościach). Soki są z pewnością dobrym wyborem dla osób, które niekoniecznie lubią owoce w świeżej formie, bądź też nie mają czasu na ich jedzenie. Dzięki owocowym sokom możemy dostarczyć niezbędnych organizmowi witamin i minerałów i zaspokoić jego potrzeby na te cenne substancje. 
 

Możesz pić lub dodać do chleba. Złagodzi objawy choroby wrzodowej żołądka Osiem godzin snu to już przeszłość. Tyle godzin powinniśmy spać w ciągu doby

TOP 10 najbardziej kalorycznych soków

Wprowadzając soki do codziennej diety, warto mieć świadomość, jakie z nich są najbardziej kaloryczne. Zwłaszcza, że niektóre z nich mogą mieć więcej cukru niż np... coca-cola! Wyróżniliśmy 10 soków owocowych, które mogą niekorzystnie wpłynąć na sylwetkę:

  1. Sok bananowy - ok. 200 kcal na jedną szklankę (ok. 250 ml)
  2. Sok z białych winogron - ok. 150 kcal
  3. Sok brzoskwiniowy - ok. 140 kcal
  4. Sok ananasowy - ok. 140 kcal
  5. Sok wiśniowy - ok. 130 kcal
  6. Sok z granata - ok. 130 kcal
  7. Sok z papai - ok. 120 kcal
  8. Sok gruszkowy - ok. 120 kcal
  9. Sok pomarańczowy - 120 kcal
  10. Sok z acai - ok. 110 kcal
     

Czytaj też: Eliksir młodości, czyli napój kolagenowy. Właściwości i stosowanie. Sprawdź prosty przepis!

Nie chcesz przytyć? Wybierz wodę

Dietetycy podkreślają, że nawet soki w 100% owocowe mają bardzo duże ilości kalorii i lepiej zastąpić je zjedzeniem całego owocu i popiciem szklanką wody. To znacznie lepsze rozwiązanie dla organizmu, który zupełnie inaczej traktuje kalorie dostarczane z jedzeniem niż te dostarczane w napojach: po wypiciu soku nie czuje się tak nasycony jak np. po zjedzeniu pomarańczy.

Co więcej, owoce w całej postaci dostarczają cennego dla organizmu błonnika, który wspiera pracę układu trawiennego, w tym pracę jelit. Jeśli jednak masz ochotę na coś słodkiego do picia to soki są z pewnością lepszym rozwiązaniem niż napoje gazowane, chociaż należy pamiętać, że one również zawierają duże ilości cukru i powinno się je spożywać z rozwagą. Dla zmniejszenia ilości kaloryczności warto też wymieszać sok owocowy z wodą. 
 

Tagi: sok dieta zdrowie